Öğretimde Yöntem ve Strateji Seçimini Etkileyen Faktörler
1- KONU: Konuları anlatırken
öğrencilerde daha kalıcı ve verimli olması için yöntemler kullanılır. Konuyu en
iyi hangi yöntem tamamlarsa onu seçeriz.
-Anlatılacak konun soyut ya da somut olduğu gibi başka kriterleride göz
önüne alarak konun anlaşılabilirliği veya zorluğuna göre örneğin ilk defa
görecekleri kavramlar olacaksa o kavramları öğrencilerde daha anlaşılır şekilde
aktaracak bir strateji seçilir.
2- ÖĞRENCİ: Öğrencilerin fiziksel özellikleri, beceri ve ilgileri gibi
özelliklerine göre uygun bir yöntem seçilmesi öğrencilerin konuyu daha iyi
anlamasına ve kavramasına olumlu etki yapar.
-Bazen her şey mükemmel olsa bile tamamen öğrencileri etkileyemeyebiliriz.
Öğrencilerin ilgilerine ve özelliklerine göre onlara en anlamlı gelen
stratejiyi seçerek derse katılımı arttırabilir ve dersin verimini
yükseltebiliriz.
3- ÖĞRETMEN: Öğretmenin deneyimi ve becerileride öğretim yöntemlerini etkiler.
Öğretmen hangi metot ile daha iyi
anlatabiliyorsa onu seçebilir.
-Yeni atanmış
öğretmen ile uzun yıllar görev yapmış tecrübeli öğretmen arasında farklar
vardır. Yeni atanmış öğetmen görevini yapacağı ilk senelerde kendine yakın olan
stratejileri bulmaya çalışacak ve deneme sürecinden geçecektir. Bu uyguladığı
strateji ve yöntemin sonuçlarını göze alarak kendisine göre en iyi stratejileri
ve yöntemleri seçip bunlara göre öğretime devam eder.
4- ZAMAN VE FİZİKSEL ÖZELLİKLER: Bir
becerinin veya kazanımın ne kadar süre içerisinde aktarılacağı ve bunu
aktarmasında bulunulacak ortam metotun seçilmesinde önemli yer alır.
-En basit örnekle bir ders süresi 40 dakikadır. 40 dakikada uzun bir
konuyu nasıl daha verimli aktarırız bu etkenleri göz önünde bulundurarak bu
duruma en uygun stratejiyi seçeriz.
5- SINIF’IN BÜYÜKLÜĞÜ: Sınıfta ne kadar az kişi olursa metot o kadar etkili
olur. Dolayısıyla kalabalık sınıflarda ve
az mevcudlu sınıflarda kullanılacak metotlar önemlidir.
-
Bir
konuyu anlatırken öğrencilerin hareketlerine bakılır, anlattıklarımız anlayan
öğrenciler bir faaliyette bulunurken erişemediğimiz öğrenciler ise dersten
kopmuş olular bu kopma sınıftaki öğrenci sayısı ne kadar fazla olursa o kadar
fazla olacaktır. Öğretmen bunu engellemek için sınıfın tümüne hitap edebilmek
için uygun strateji ve araçları kullanır.
6- MALİYET: Bazı konularda anlatımı tamamlamak için ek araç veya bir şey
gerekebilir. Buradada maliyetin alacağı verim ile en iyi orantıda olan metot
seçilir.
-
Öğrencilerin
bir konuyu tam olarak anlamaları için öğretmen bazı araç gereçler kullanabilir.
Kullancağı araç-gereçler içerisinde bunların az maliyetle en verimlisi hangisi
olacaksa o seçilir.
7- HEDEF: Öğrencide ne bırakılmak istenir, hangi davranış kalıcı hale getirilmek
istenir ise buna en uygun olan metot seçilir.
-
Konular
işlenirken öğrencilerde belirli kazanımlar edinilmesi amaçlanır. Bu
davranışların kalıcı hale getirilmesi için derste işlenen konunun öğrenciye
kalıcı bir şekilde aktarılması gerekir. Buna uygun strateji ve araç seçilir.
Hazırlayan: Murat UYSAL
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder