https://muratuysalyazilar.blogspot.com/sitemap.xml Murat Uysal : Öğretimde Yöntem ve Strateji Seçimini Etkileyen Faktörler

13 Haziran 2020 Cumartesi

Öğretimde Yöntem ve Strateji Seçimini Etkileyen Faktörler


Öğretimde Yöntem ve Strateji Seçimini Etkileyen Faktörler

1-     KONU:  Konuları anlatırken öğrencilerde daha kalıcı ve verimli olması için yöntemler kullanılır. Konuyu en iyi hangi yöntem tamamlarsa onu seçeriz.
-Anlatılacak konun soyut ya da somut olduğu gibi başka kriterleride göz önüne alarak konun anlaşılabilirliği veya zorluğuna göre örneğin ilk defa görecekleri kavramlar olacaksa o kavramları öğrencilerde daha anlaşılır şekilde aktaracak bir strateji seçilir.
2-     ÖĞRENCİ: Öğrencilerin fiziksel özellikleri, beceri ve ilgileri gibi özelliklerine göre uygun bir yöntem seçilmesi öğrencilerin konuyu daha iyi anlamasına ve kavramasına olumlu etki yapar.
-Bazen her şey mükemmel olsa bile tamamen öğrencileri etkileyemeyebiliriz. Öğrencilerin ilgilerine ve özelliklerine göre onlara en anlamlı gelen stratejiyi seçerek derse katılımı arttırabilir ve dersin verimini yükseltebiliriz.
3-     ÖĞRETMEN: Öğretmenin deneyimi ve becerileride öğretim yöntemlerini etkiler. Öğretmen hangi metot ile daha  iyi anlatabiliyorsa onu seçebilir.
-Yeni atanmış öğretmen ile uzun yıllar görev yapmış tecrübeli öğretmen arasında farklar vardır. Yeni atanmış öğetmen görevini yapacağı ilk senelerde kendine yakın olan stratejileri bulmaya çalışacak ve deneme sürecinden geçecektir. Bu uyguladığı strateji ve yöntemin sonuçlarını göze alarak kendisine göre en iyi stratejileri ve yöntemleri seçip bunlara göre öğretime devam eder.
4-     ZAMAN VE FİZİKSEL ÖZELLİKLER:  Bir becerinin veya kazanımın ne kadar süre içerisinde aktarılacağı ve bunu aktarmasında bulunulacak ortam metotun seçilmesinde önemli yer alır.
-En basit örnekle bir ders süresi 40 dakikadır. 40 dakikada uzun bir konuyu nasıl daha verimli aktarırız bu etkenleri göz önünde bulundurarak bu duruma en uygun stratejiyi seçeriz.
5-     SINIF’IN BÜYÜKLÜĞÜ: Sınıfta  ne kadar az kişi olursa metot o kadar etkili olur. Dolayısıyla kalabalık sınıflarda ve  az mevcudlu sınıflarda kullanılacak metotlar önemlidir.
-          Bir konuyu anlatırken öğrencilerin hareketlerine bakılır, anlattıklarımız anlayan öğrenciler bir faaliyette bulunurken erişemediğimiz öğrenciler ise dersten kopmuş olular bu kopma sınıftaki öğrenci sayısı ne kadar fazla olursa o kadar fazla olacaktır. Öğretmen bunu engellemek için sınıfın tümüne hitap edebilmek için uygun strateji ve araçları kullanır.
6-     MALİYET: Bazı konularda anlatımı tamamlamak için ek araç veya bir şey gerekebilir. Buradada maliyetin alacağı verim ile en iyi orantıda olan metot seçilir.
-          Öğrencilerin bir konuyu tam olarak anlamaları için öğretmen bazı araç gereçler kullanabilir. Kullancağı araç-gereçler içerisinde bunların az maliyetle en verimlisi hangisi olacaksa o seçilir.
7-     HEDEF: Öğrencide ne bırakılmak istenir, hangi davranış kalıcı hale getirilmek istenir ise buna en uygun olan metot seçilir.
-          Konular işlenirken öğrencilerde belirli kazanımlar edinilmesi amaçlanır. Bu davranışların kalıcı hale getirilmesi için derste işlenen konunun öğrenciye kalıcı bir şekilde aktarılması gerekir. Buna uygun strateji ve araç seçilir.

Hazırlayan: Murat UYSAL

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Murat Uysal ━ Sosyal Bilgiler Eğitimi