Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılabilecek
Yöntem Ve Teknikleri
1-
Birbirini Etkileyerek/Birlikte Öğretim Yöntem
Teknikleri:
o Panel:
Bir problemi çeşitli yönleriyle aydınlatmak ve problemle ilgili çeşitli eğilim
ve görüşleri ortaya koymak ve öğrenciler arasında ortak düşünce ve ortak
çalışmaya tevşik eder. Küçük grubun dinleyici topluluğu önünde konuyu kendi
aralarında tartışmasıdır. Grup 3 ile 5
kişiden oluşur.
o Zıt
Panel:Konu tekrarı, gözden geçirme, yeni fikirleri ortaya çıkarma ve
öğrencilerin ilgisini çekmek için kullanılır. Soru soran ve cevap verenler
şeklinde sınıf ikiye ayrılır. Bir tartışma yöneticisi belirlenir ve sınıf önce
ikiye sonra 3 ile 6 kişi arasında gruplar oluşturulur ve her grup kendi
içerisinde alt gruplara ayrılır. Oluşturulan ana gruptan birisi soru soran
diğeri ise cevapalyan olur.
o Seminer:
Öğrencilerin yapmış oldukları bilimsel çalışmaları dinleyiciler karşısında
sunmasıdır.
o Forum:
İki veya daha fazla panelistin dinleyiciler karşısında tartıştıkları öğretim
tekniğidir. Dinleyiciler panelistlere soru sorabilir .
o Açıkoturum:
Farklı görüşlere sahip kişilerin veya grubun bir yönetici eşliğinde
sanatsal,düşünsel, toplumsal vb. İçerikli konuyu dinleyiciler karşısında
tartışmasıdır. Panelden farkı ise konuşmacılar yöneticiden söz alarak
konuşurlar.
o Konferans:
Bilim ve sanat konularında uzman kişilerin bilgilendirmek için yaptıkları
konuşmalardır.
o Kollegyum:Panele
benzer ama panelden farklı olarak iki grup vardır. Bunlardan birisi bir konu
hakkında ön hazırlığını yapmış soru soran diğer grup ise bu konu hakkında
uzmanalrın oluşturduğu cevap veren gruptur.
o Sempozyum:
Sanat ve bilim alanlarında uzmanlaşmış kişilerin bir araya gelerek bir konuyu
farklı bakış açılarıyla dinleyiciler önünde tartışması ve bir sonuca
ulaştırması için yapılan tekniktir.
o Münazara:
Karşıt görüşlü iki grubun belirlenen konu hakkındaki görüşlerini jüri ve
dinleyici önünde savunmasıdır.
o Vızıltı
Grupları: Grup belirli bir amacı gerçekleştirmek için verilen bir problem
soru veya bir konu üzerine yapılan görüşme tekniğidir.
o Brifing:
Bir konu ile ilgili olarak bu konu hakkında uzmanlaşmş kişilerden bilgi almak
için yapılan oturum.
o Workshop:
Küçük grubun belli bir yerde kısa sürede toplanarak belirli konular üzerinde
çalışarak bu sorunlara çözüm ürettikleri ve sonuç çıkardıkları tekniktir.
o Beyin
Fırtınası: Bir problem ya da bir konu ile ilgili olarak olabildiğince çok
sayıda çözüm yolları elde etmeyi amaçlayan tekniktir.
o Görüşme:Sözlü
iletişim yolu ile veri toplama tekniğidir.
o İstasyon:
Bütün sınıfı çalışmaya katarak bir grubun yaptıklarını ileriye götürmeyi
öğreten bir yöntemdir.
o Öğrenme
Halkası:Piaget’in ortaya koyduğu
zihinsel gelişim kuramı üzerine temellenmiş bir geliştirme ve yürütme
yaklaşımıdır. Öğrenme halkası bir öğrenme metotu değil, bir çok öğrenme
metotunu içeren bir öğretim prosedürüdür.
2-
Deney Yaparak Öğrenme Yöntem-Teknikleri
o Deney
Yöntemi: Bir gerçeği göstermek için yapılan denemelere deney denir.
o Drama:
Öğrencilerin bir yaşantıyı, bir olayı bir davranışı, bir kavramı ve ders
ünitelerinden belirli konuyu veya temayı oyun, rol yapma ve dramatizasyon gibi
teknikler kullanarak canlandırma sürecidir.
o Rol
Oynama: Bir duruma, prova edilmemiş oyunlaştırma yoluyla açıklık getirme
veya bir sorunu çözmek için kullanılan yöntemdir.
o Anoloji:Anlam
veremediğimiz bir olgunun, anlam verilebilinen kavramlar kullanarak
açıklamaktır.
o Gezi
Çalışmaları: Önceden hazırlanmış bir plan dahilinde ğrencilerin gerçek
hayat içerisinde yer alan ve sınıf ortamına getirilemeyen olguları incelemek
için yerinde inceleme yöntemidir.
o Gözlem:
Gözlem en modern ve en basit araştırma tekniğidir. Bir çok gözlem tekniği
vardır.
o Eğitsel
Oyunlar: Öğretimde oyun tekniğinden yararlanılarak konunun kavranması
yöntemidir.
3-
Bağımsız Çalışırken Kullanılan Yöntem Teknikleri
o Bilgisayar
Destekli Öğretim: Bilgisayar öğrenciye kendi öğrenim hızında bir öğrenim
sağlar. Öğrenciler kendilerinden daha hızlı bir öğretim programına zorlanmaz
kendi hızlarında öğrenirler.
o Ev
Ödevleri: Öğrencilerin ders dışı zamanlarında tek başına ve ya grup
içerisinde yapcağı metin araç ve benzerlerini içeren etkinliklerdir.
o Proje
ve Proje Tabanlı Öğrenme: Belirli öğretim amaçlarını gerçekleştirmek
amacıyla öğrencilerin ilgi ve istekleri doğrultusunda çevresinden seçilen ünite ve konuların
öğrencilerin aktif çalışmaları ile sonuçlandırmaktır.
4-
Doğrudan Öğretim Yöntem Ve Teknikleri
o Anlatım
Yöntemi:Eskiden beridir kullanılan öğretim tekniğidir. Bu yöntem çok miktardaki
bilginin kısa zamanda verilmesisağlayan öğretici merkezli tekniktir.
o Gösteri
Yöntemi: Sınıfların kalabalık ve yetersiz olduğu okullarda kullanılan
yöntemdir. Öğrencinin duyularına ifade edilir.
o Soru-Cevap:Öğretmenin
formüle ettiği soruları öğrencilerin sözel olarak cevaplandırması yönteimidir.
5-
Dolaylı Öğretim Yöntem Ve Teknikleri:
o Örnek
Olay: Öğrencilerin sorunlu bir olay hakkında kendilerinin olay hakkında
gerekli bilgileri toplama, bu olayı anlatmaları, geçerli bilgileri öğrenip
analiz etmelerini sağlayan yöntemdir.Bir durum hakkında karar verme, seçme ve
sonuca ulaşma ile ilgili becerilerinin gelişmesi istenir.
o Problem
Çözme:sınıf ortamında konuların öğrencilere problem olarak hissettirilip ve
bo soruun çözme ihtyacı güdülenerek bireyel veya grup olarak çözüme
ulaştırılması tekniğidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder