https://muratuysalyazilar.blogspot.com/sitemap.xml Murat Uysal : Türk Eğitim Sistemi Eğitim Felsefesi Anlayışı

Türk Eğitim Sistemi Eğitim Felsefesi Anlayışı

Öğrencinin eğitim-öğretim etkinliği sonunda öğrencilde bırakılmak istenen ilk hedef, Vatandaş yetiştirmektir. Atatürk milliyetçiliğine bağlı, milli,ahlaki,manevi ve kültürel değerlerine sahip çıkmış vatanına ve devletine karşı sorumlulukları olan ve bu değerleri gelecekteki kuşaklara aktaracak bir vatandaş yetiştirmektir. Bu hedefte Realizm Felsefesinin etkisi vardır. Realizm felsefesine göre eğitim anlayışı gelecek kuşaklara kültürel mirası aktarmak ve toplumsal yaşama hazırlamaktır. Burada da aynı esaslar ele alınmıştır. Diğer amaçlardan birisi kendisine ve topluma yararlı bir insan yetiştirmektir.

 Ehliyet, güç, verimlilik, yarar, kubaşık çalışma, problem çözme, yşantı, dinamik denge ve bilgenin göreceliği becerileri olan insan yetiştirmektir. bu amaçta ise Pragmatizm felsefesinin etkisini görürüz. Pragmatizm felsefesinin eğitim anlayışına göre birey kendisine ve topluma yararlı olmalıdır.yine Bireyleri aktif ve yaratıcı olarak gören, toplumsal ve bireysel açıdan yararlı bir birey yetiştirme amacı Pragmatizm felsefesinde görülür. Türk eğitim sisteminin hangi felsefelerden etkilendiğini bir başka yoldan öğrenmek için Anayasa’daki eğitim ile ilgili maddelere bakmamız gereklidir. 24. Maddeye göre Din öğretiminin devlet kontrolu altında ilköğretim ve ortaöğretimde zorunlu olarak yapılması kararlaştırılmıştır. Bu madde ile çocukların hayatı değişmez değerler ile öğrenmesini isteyen, kalıcı değer ve fikirlerin aktarılmasını esas gören İdealizm felsefesinin etkisi görülür: İdealizm felsefesinde eğitim ile insanda yüksek değerler oluşturulur ve sağlam, kültürlü kişiler yetiştirilmesi istenir. Bu madde itibariyle çocuklarar mutlak değişmez bir değer aktarılır ve bu değerler ile kişiliklerini yapılandırmaları istenir. 42. Maddede ise devletin bireylere tanıdığı eğitim ve öğretim hakkının detayları anlatılmıştır. 

Benimsenen kültür, toplumsal, ideolojik değerlerin bireylere aktarılması istenmiştir. Devlet kontrolünde olan bir eğitim etkinliği belirtilmiştir. Bu maddede ise Relzim felsefesinin etkilerini görürüz. Realizm felsefesine göre eğitim, devletin benimsediği ideoloji, değer ve kültürün bireylere aktarılarak davranışlarına yön vermesinin en güvenilir yol olarak görülür. 62. Maddede ise yabancı ülkelerde çalışan vatadndaşlrın devlet tarafından bağlarından koparılamayacağı bir değeri olan , aslolan kültürüne sahip çıkan bireyler yetiştirmek istenmiştir. bu madde geçmişten gelen değerleri bireylere kazandırmayı amaçlayan idealizm felsefesinin etkisindedir. İdealizme göre doğruluğu tartışılamaz değerler öğretim sürecinde aktarılır

Okullarda görülen dersler arasında kültürel,manevi ve insani değerleri öğrencilere aktararak öncelikle onlara yararlı bir insan olmayı ve toplumuna faydasının dokunmasını amaçlayan genel kültür dersleri yani sosyal bilgiler ve hayat bilgisi  gibi derslerde İlerlemecilik eğitim felsefesi görülür.

İnkılap tarihi, atatürkçülük, din kültürü ve hukuk gibi derslerde ise değişmeyen bilgiler ile kendisini yapılandırmış bir birey yani tek tip bir birey yetiştirilmek istenir. Bu nedenle bu derslerde Daimicilik eğitim felsefesinin etkisi görülür.

Türkçe,Matematik, Geometri gibi kalıp dersler ise öğretmen merkezli oluşu, ezber ve bilgilerin en ince ayrıntısına kadar aktarılması gibi sert bir eğitim anlayışı olan Esasicilikten etkilenmiştir.

Fen ve teknoloji ve bireysel gelişim dersleri ise yine bu bilgiler ile faydalı insanı amaçlayan ama değişimi sürekli takip eden, sosyal reformu okula getiren eğitim anlayışı oln Yeniden Kurmacılık eğitim anlayışıdır

Hazırlayan: Murat UYSAL

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Murat Uysal ━ Sosyal Bilgiler Eğitimi