https://muratuysalyazilar.blogspot.com/sitemap.xml Murat Uysal : Okulda İletişim

13 Haziran 2020 Cumartesi

Okulda İletişim

OKULDA İLETİŞİM

İletişim, karmaşık, simgesel, hem kapsam hem de ilişki boyutu olan etkileşimsel bir süreçtir. Bu süreçte yer alan ögeler; amaç, gönderici, mesaj, kanal, alıcı ve dönüttür. İletişim süreci örgütlerde, insan davranışlarını değiştirmek, örgütte haberleşme ağı kurmak, kişiler ve gruplar arası ilişkileri geliştirmek, otoritenin görevlerini gerçekleştirmek ve etkili bir koordinasyon sağlamak amacıyla kullanılır Kısaca örgütsel iletişim, örgütlerde bilginin bir bireyden diğerinde taşınması olarak tanımlanabilir Örgütsel iletişim, resmi(formal) ve resmi olmayan (informal) iletişim olmak üzere iki şekilde gerçekleşir.

 Resmi iletişimde kendi içinde dikey, yatay, çapraz ve çok yönlü olmak üzere dört şekilde gerçekleşir. Okullar hiyerarşik yapılar olduğu için ast-üst ilişkileri söz konusudur. Eğitim örgütü olarak okullarda genellikle, müdür-öğretmen arasında dikey, öğretmenler arasında ise yatay iletişim görülmektedir
 Örgütsel iletişimin amaçları temel olarak şu şekilde sıralanabilir: 
1- Örgütün çeşitli bölümleri ve yöneticileri, örgütsel yayın organları aracılığı ile tanıtılarak, örgüt üyelerinin örgütsel bilgilerini artırmak 
2- Örgütün faaliyet alanına ilişkin her türlü mevzuatı örgüt üyelerine duyurarak olası hataları önlemek. 
3- Örgütsel bilgi düzeyi yüksek çalışanlar yoluyla, örgütün dış çevresinde tanıtılmasını sağlamak, 
4-Örgütsel tutumların yönlendirilmesinde ve iş görenlerin örgütsel amaçlar doğrultusunda güdülenmelerinde örgütsel iletişim en önemli amaçtır. 

 Okullar, eğitim için örgütlenmiş yapılar olduğu için, örgütsel iletişim için geçerli olan herşey okulda iletişim içinde geçerlidir. Diğer örgütlerle kıyasladığımızda, okulların hem girdisi hem de çıktısı insan olduğu için okul örgütlerinde iletişim önemli bir rol oynamaktadır. Çünkü eğitim iletişim yolu ile gerçekleşmektedir. Bu nedenle yönetici, öğretmen, öğrenci,veli vs. arasındaki sözlü veya sözsüz tüm eylemler okulda iletişimin kapsamı içine girmektedir Okulda iletişim denilince akla ilk gelen öğretmen-müdür ve öğretmen-öğretmen iletişimi olmaktadır. Okulda öğretmenler arasındaki iletişimi etkileyen üç önemli faktör; okul iklimi, okul kültürü ve okul yapısıdır Okullar, eğitim için örgütlenmiş yapılar olduğu için, örgütsel iletişim için geçerli olan herşey okulda iletişim içinde geçerlidir. Diğer örgütlerle kıyasladığımızda, okulların hem girdisi hem de çıktısı insan olduğu için okul örgütlerinde iletişim önemli bir rol oynamaktadır. Çünkü eğitim iletişim yolu ile gerçekleşmektedir. Bu nedenle yönetici, öğretmen, öğrenci,veli vs. arasındaki sözlü veya sözsüz tüm eylemler okulda iletişimin kapsamı içine girmektedir Okullarda gerçekleştirilen eğitim-öğretim faaliyetlerinin temelinde iletişim bulunmaktadır.

 En basit haliyle bir dersin işlenebilmesi için öğretmen ile öğrenci arasında iletişim kurulması gerekir. Okulda gerçekleştirilecek bir etkinlik için öğretmen-öğretmen ya da yönetici-öğretmen iletişiminin kuvvetli olması gerekir. Veli toplatısı yapıldığında öğretmenveli ve yönetici-veli etkileşimi gerçekleşir. Okulların herhangi bir ihtiyacını karşılamak için okul-çevre iletişimi kurulması gerekir. Bu nedenle okulda iletişim önemlidir ve iletişimin olmadığı bir okul örgütü düşünülemez Okul içi iletişim Öğretmen-öğretmen etkileşimi ile ilgili ilk boyut meslektaşlığa dayalı öğretmen davranışıdır. Öğretmenler arasında açık ve profesyonel etkileşimleri destekler. Öğretmenler hırslı, kabul edici ve meslektaşlarının profesyonel yeterliliğine saygılıdır. İkincisi, samimi öğretmen davranışıdır. Okul içerisinde güçlü, yakın sosyal destek ağını yansıtır. Öğretmenler birbirlerini çok iyi tanır, yakın arkadaştırlar ve sık sık bir araya gelirler. Sonuncusu ise, ilgisiz öğretmen davranışıdır.

 Anlama ve profesyonel etkinliklere odaklanma eksikliğini yansıtır. Öğretmenler sadece zamanı doldurur. Davranışları olumsuzdur ve meslektaşlarını eleştirirler Öğretmen davranışları açısından ilişkileri incelersek; okul ortamında da eğitim-öğretimin başarılı olabilmesi için öncelikle tüm okul personelinin takım ruhu içerisinde uyumlu çalışması gerekir. Başarıyı sadece yöneticiye veya öğretmene yüklemek yanlıştır. Dolayısıyla öğretmenlerin meslektaşlığa dayalı öğretmen davranışı göstermeleri, birbirilerini kabul etmelerini sağlayarak hem kendileri hem de eğitim-öğretim için gelişimsel bir sürecin başlamasına zemin hazırlar. Çünkü bir öğrencinin başarısı, bir öğretmene değil, birçok öğretmene bağlıdır. Öğrencileri tanıma, yönlendirme, ilgi duyduğu ve duymadığı dersleri belirleme gibi konular başta üzere tüm öğretmenler iş birliği içerisinde olmalıdır. Böylece bir öğretmenin fark etmediği bir durum başka bir öğretmen tarafından tespit edilebilir Müdürlerin davranış boyutları açısından yönetici öğretmen ilişkilerine bakarsak; otoriter müdür davranışları ile öğretmenlerin müdüre bağlılıkları arasında ters orantı vardır. Dolayısıyla resmi yaptırımlarla desteklenen ve kurallara bağlanan formal iletişimin kapsam açısından bazı sınırlılıkları vardır. 


Yöneticiler ve öğretmenlerde dahil olmak üzere astların emirleri sorgusuz kabul ettiği tarafsız bölge belli ölçütlere göre tatmin edici olsa da, çalışanların çaba göstermesini, sorumluluk üstlenmesini ve girişim başlatmasını teşvik etmekte yararsız kalır Bu nedenle okul yöneticilerinin kendi okul çalışanları üzerinde formal iletişimin dar kalıplarının ötesine geçerek etkisini genişletebileceği yöntemler geliştirmeli ve bütün personeli harekete geçirecek roller üstlenmelidir Okulda iletişim kurarken okul yöneticilerinin amacı karşısındaki bireyi veya grubu etkilemektir. İnformal iletişim sürecinde okul yöneticilerinin sahip olması gereken iletişim rollerinden en önemlisi bilgi liderliğidir. Bilgi liderliği, grup üyelerinin düşünce ve davranışlarına informal etkide bulunan, yeni bilgileri yorumlayıp, durumları tanımlayarak diğer bireyleri yönlendiren ve davranışlarını etkileyen kişidir Okul müdürleri, öğretmenlerle iletişimlerinde liderlik güçleri yanında kişiler arası güç türlerini de kullanmalıdır. Bunlardan ilki ödül gücüdür. Ödül gücü , okul yöneticisinin istenen davranışı sağlayabilmek için ödül ile öğretmenlerin davranılarını etkilemesidir. Örneğin, öğretmenleri yapmayı sevmedikleri evrak işlerinden kurtaran okul müdürü, okulda öğretmenlere karşı ödül gücünü kullanmaktadır. Öğretmenler de, ödül beklentisi ile müdürün isteklerini yerine getirmektedir. Müdürler, izin vererek, en iyi sınıfı ayırarak ve destekleyerek öğretmenler için cazip olacak kaynakları kontrol etmekte ve ödül amaçlı kullanabilmektedirler.


 Okul müdürlerinin kullandığı kişisel güçlerden ikincisi zorlayıcı güçtür. Zorlayıcı güç, okul müdürünün istenmeyen davranıştan dolayı ceza ile astlarını etkilemesidir. Ceza, kınama, ek görevler vb. çeşitli şekillerde ceza verilebilir. Fakat cezanın olumsuz sonuçlar doğurması kaçınılmazdır. Öğretmende, görevine ve öğrencilerine karşı kayıtsızlık görülmesi cezanın olası bir sonucudur. Bir diğer güç, yasal güçtür. Yasal güç okul müdürünün makamını kullanarak öğretmenleri etkilemesidir. Her eğitim-öğretim dönemi sonunda öğretmenlerin notlarını eksiksiz ve zamanında teslim etmelerini vurgulayan bir okul müdürü öğretmenler üzerinde yasal gücünü kullandığını göstermektedir 
 Yöneticiler: 
1-Beklentilerini öğretmene net bir şekilde aktarılmalıdır.
 2-Okul politikası ve yönetim anlayışı konusunda öğretmene bilgi verilmelidir.
 3-Okulda üstleneceği sorumluluklar ve konular konusunda öğretmen aydınlatılmalıdır.
 4-Yönetici, öğretmene kendisi ve diğer yöneticilerin kişilik özelliklerini açıklamalıdır.
 5-Okulda yapılacak değişimler konusunda öğretmenleri ve tüm okul personelini aydınlatmalı ve teşvik etmelidir Okul müdürüleri, öğretmenler birlikte çalışabilir, düşünüp, üretebilir, uygulama sonuçlarını değerlendirir görüşünü benimserse takım halinde çalışma anlayışı ortaya çıkar.

 Öğretmen-Öğrenci İletişim Sınıf içinde en yoğun iletişim öğretmen ve öğrenci arasında gerçekleşir. Öğretim sürecinin en önemli iki öğesi. Bu ilişkide öğretmen belirleyicidir. Öğretmenlerin tutum ve davranışları, öğrenciye değer veren, dürüst davranan ve onlarla empati kurabilen özellikler taşıması çok önemlidir. Öğretmen-Öğrenci Etkili iletişimi için 
Öğretmen
 1. Empati 
2. Saydamlık 
3. Eşitlik 
4. Etkililik 
5. Yeterlilik özellikleri olmalıdır 

Öğretmenin kendini üstün görmesi, otoriter davranması, öğrencilerini önemsememesi, işbirliğine ve yardıma açık olmaması, kişilik çatışmaları, farklılıkları farklı yorumlaması gibi diğer değişkenlerde öğrencilerle olan iletişimsizliğin sebepleri arasındadır. Okulun varlık nedeni ve amaçlarını gerçekleştirmek için öğrencilerle iletişim hayati önem taşır. Her bir öğrencinin kedisini tanıma, ifade etme sürecine katkı sağlayan okul, temel olarak her bir öğrencinin potansiyelini keşfetmesi sürecine de, iletişim aracılığı ile katkı sağlamaktadır. Öğretmenin öğrencilere karşı tutumu iletişim sürecinde belirleyici olmaktadır. Bir başka ifade ile öğretmen öğrencilerle iletişimde; görünümüne, duruşuna, tutum ve tavırlarına dikkat etmesi gerekiyor. Birçok öğrenci öğretmenin hal ve tavrından etkilenmekte ve söz konusu bu hal ve tavırlar öğrencilerle ile iletişimin başlaması ve sürdürülmesinde belirleyici olmaktadır. Öğretmenin öğrencilerle iletişimde göz teması, yüz ifadesi, öğrenci mesafesi ve ses tonu önemli değişkenlerdendir. 

Karşılıklı dostluk, güven, saygı ne nezaketin olduğu iletişim ortamlarında anlamın ortak hale getirilmesi daha kolay olmaktadır. O bakımdan öğrenciler üzerinde kontrol kurma onları hizaya sokma ve haddini bildirme yerine onları cesaretlendirme, yüreklendirme ve yönlendirme daha etkili olmaktadır. Öğrenciler, nasihat alma yerine cesaretlendirme ve destek olmaya ihtiyaç duyarlar ve yetişkinlerden bu beklenti içine girerler. Bu insani niteliğe sahip öğretmen ve yöneticilerin hatta anne babaların çocuklarla daha rahat iletişim kurdukları bir gerçektir. Karşılıklı dostluk, güven, saygı ne nezaketin olduğu iletişim ortamlarında anlamın ortak hale getirilmesi daha kolay olmaktadır.

 Öğrencilerle konuşurken ses tonumuza dikkat etmek, konuşurken sakin olmak her türlü sorunun çözüleceğine dair inancımızı onlara hissettirmek gerekiyor. İletişimin geçtiği ortam, konunun önemi ve hassasiyeti, konuşmanın öğrenci yaşantı ve deneyimlerle ilişkilendirilmesi, söz konusu diyalog veya iletişimin öğrenciye getireceği yararın paylaşılması diğer dikkat edilmesi gereken noktalardır. Sınıf yönetimi Sınıfın yönetilmesi ve ortamın oluşturulması konusunda öğretmen sınıfta nasıl davranılacağını göstermeli, farkındalığı sağlamalıdır. Sınıf ortamında; özendirici ortam, düşünmeyi sağlayıcı geniş açık sorular sorma’, cevapları sabırla bekleyip kesmemeli, tarafsız olmalı, öğrenci fikir ve düşüncelerini önemsemeli, acele etmeden planlı hareket etmelidir. Öğretmen işlediği konuyu sürekli sorularla desteklemeli, dersleri soru cevaplı, öğrencilere sık cevap hakkı vererek işlemelidir. Öğrencilerdeki potansiyelin öğretmence keşfi, onlarla arkadaşça ilişki kurmasının bir sonucudur. Yapılan araştırmalarda, öğrencilerle ilgilenen iyi diyalog kuran, problemlerine ortak olan, dostça davranan öğretmenler aranan, beğenilen öğretmen tipini oluşturmaktadır. 

Hoşgörülü olma, öğrencileri anlama, değer verme öğrencilerce tercih edilen öğretmen davranışlarıdır. Bunun için öğretmen etkili bir iletişim sistemi kurmalı, öğrencilere sevgi duymalı ve bunu onlara hissettirmelidir Sınıfta yeter sayıda öğrenci olması, öğretmene ek zaman kullanma, az kaynakla yetinebilme, öğrencilere daha çok zaman ayırma, gelişmelerin’ yakından izleme, etkili öğretme, etkin öğrenmeyi kolaylaştırma fırsatı verir. Bu sınıflarda öğrencinin dikkati ve isteği artar, istenmeyen davranışlar azalır, sınıf etkinliklerine katılım artar. Ayrıca öğretmenin, moral’, tutumu ve doyumu açısından sınıf kalabalıklığı önemli bulunmuştur. İyi bir sınıf yönetimi, öğrencileri eğitim-öğretim amaçlarına odaklanmış ve bu amaçtan uzaklaşmadan en iyi ve etkili bir şekilde bir sınıfın planlanmış eğitim ve öğretim faaliyetlerinin sürdürülmesi olarak açıklanabilir. Sınıf yönetimine ilişkin özellikler; sınıf iklimi, etkileşim düzeni, iyi ilişkiler, öğrenci katılımı, örgütleme ve davranış düzeni olarak sıralanabilir. 

Sınıf yönetimi; sınıf yaşamının bir orkestra gibi yönetilerek, içinde öğrenmenin gerçekleştirildiği bir ortamın oluşturulması için gerekli olanak ve süreçlerin, öğrenme düzeninin, atmosferinin, kurallarının sağlanması ve sürdürülmesidir. Çalık’a göre çağdaş eğitim ve öğretim ilkelerine göre görev yapan öğretmen sadece dersin sunumunu ve sınavlarını yapıp not veren kişi değildir. Aynı zamanda bir organizatör, bir izleyici, rehber, öğrenmeyi takip eden, öğrencilerin önceden hazırlanmış eğitim hedeflerine ulaşmalarına yardım edip onların bu hedefleri davranışa dönüştürmüş bireyler olarak yetişmelerini sağlar. 

Etkili bir sınıf yönetiminin gerçekleştirilmesinde birbiriyle ilişkili birçok unsur vardır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Murat Uysal ━ Sosyal Bilgiler Eğitimi